KAMENA NAKLAPANJA: Mediji istinom pridonose napretku

KAMENA NAKLAPANJA: Mediji istinom pridonose napretku

Što danas mediji rade kako bi pridonijeli širenju istine i prenošenju istine svojim čitateljima, slušateljima, gledateljima.

Papa Ivan Pavao II u jednom od svojih posljednjih dokumenata posvećenog medijskoj problematici upozorio kako je za sve ljude našega doba „…veliki izazov podržati istinu i slobodnu komunikaciju koja mora pridonijeti jačanju cjelovitog napretka svijeta!“

Samo u ovoj rečenici može se sažeti kako je za svako novinarstvo i sve medije od presudnog značaja da istinito i objektivno informiraju javnost. Međutim da li je tome tako?

Novinarstvo kao profesija i novinari kao djelatnici obavezni su pisati istinito i prenositi vjerodostojno informacije čitateljima. Svaka informacija, svaka vijest mora biti dokumentirana i potkrepljena činjenicama, ali nažalost danas u Hrvatskoj je jako malo takvih medija.

Davnih godina mog djetinjstva moj otac me „navukao na novine“ Kupovao je sve, od Vjesnika, Slobodne Dalmacije, SN revije koja je tada izlazila srijedom, Nedjeljne Dalmacije, do SN i uvijek je na kiosku tražio: „dajte mi još one novine koje nikad ne lažu!“ Nakon nekoliko puta, pitao sam ga tata koje su to novine koje nikad ne lažu, a on mi je odgovorio: „sportske novine nikad ne lažu jer je rezultat istinit“. Nažalost danas i u sportu ima sve manje istine, a sve više laži i prevara.

Mnogi krive informatizaciju, brže kolanje informacija, težnju za senzacionalizmom i profitom. Međutim prema svemu tome informacija bi trebala biti istinitija i vjerodostojnija jer putem interneta i elektronskih medija može brže doći do čitatelja, odnosno krajnjih korisnika, bez kićenja, i senzacionalizma, ali nažalost to nije tako pa se događa kao i u prošlosti kad bi priče kružile od jednog do drugog pa bi se uveličavalo, preuveličavalo i na kraju bi došlo do toga da je priča tematski i fabulom sasvim izmijenjena. Popularno su se te priče nekada zvale, a i danas znamo čuti često izraz „Lovačke priče“.

„Istina je voda duboka“, pjeva Škoro, a mediji svaki na svoj način kreira svoju istinu i tu nema plićaka. Jer što se više piše o jednoj temi to se dublje i dublje tone u mulj senzacionalizma, i beskrupuloznih vijesti, a bistrine vode nigdje nema.

Više vijest nije da je pas ugrizao čovjeka nego je vijest kad čovjek ugrize psa. Mediji trče za ekskluzivom, senzacijom jer danas po njihovim riječima samo na takav način mogu prodati novine, prodati marketinški prostor, a morala nigdje nema ili ga vrlo malo ima. Od malih nogu se djeca uče da je istina ono što nas pokreće da je vjera, Bog istina i život, ali ako nas tako uče kako ljudi koji rade u medijima mogu raditi stvari koje nemaju veze s istinom, s moralom, s vjerovanjem.

Mediji su danas četvrta svjetska sila, koja nije dužna nikome polagati račune jer ne priznaje nijedan autoritet iznad sebe i na sve utječe i sve određuje. Medijima i njihovim vlasnicima primarni je cilj, profit i nažalost jedina vjera u koju vlasnici medija danas vjeruju je vjera u moć novca. U takvim uvjetima afirmacija kršćanskih vrijednosti, morala i istine, u javnim je medijima znatno otežana i gotovo onemogućena, a posljedice toga su razarajuće jer pojedinci i čitavo društvo na takav način srljaju u propast. Mediji proizvode zvijezde popularno nazvane celebrity osobe koje su se uvukle u domove i kad god otvorite tv postaje, novine s naslovnica i reklama za emisije vrište senzacionalističke vijesti, da li je ovaj danas nosio Gucci torbu ili je pukla štikla nekoj pjevačici. A u vrijeme recesije, siromaštva narod se umjesto kruhom, vjerom i istinom hrani senzacijama. 

Hrvatski mediji danas su u profesionalnom smislu na daleko najnižem stupnju, no po snazi negativnog i razarajućeg utjecaja na društvo nalaze se u samom svjetskom vrhu te neslavno predstavljaju jedan od rijetkih segmenata djelovanja u kojem naša zemlja ne zaostaje za tzv. ‘razvijenim Zapadom’. 

Sve negativne karakteristike suvremenih Zapadnih sredstava priopćavanja potpuno su primjenjive i na Hrvatsku, s tim da u Hrvatskoj interesne skupine kroz medije djeluju ipak kudikamo ‘sirovije’ nego na Zapadu. U hrvatskim medijima je veliki prostor dan ljudima koji se nazivaju ugledni komentatori i o svemu sve znaju iako u puno slučajeva uglavnom nemaju pojma o tome o čemu pišu. Tako od 4 milijuna hrvatskih građana dobar dio njih može biti i predsjednik Države, Vlade, Sabora, guverner Narodne banke, a svi znamo bolje sastaviti nogometnu reprezentaciju i bili bi bolji izbornik nego Zlatko Dalić. Takvi novinari, komentatori koji sve znaju određuju mišljenje svojih čitatelja o svim bitnim stvarima koje se događaju, oni određuju što je istina, a što laž.

Nažalost, hrvatsko novinarstvo postalo je utočište novinarima koji su zbog nesposobnosti za obavljanje dnevnih novinarskih zadataka dobili prostor za svakodnevno objavljivanje kolumni; TV-kritičarima koji se bez ikakve stručnosti i pokrića rugaju TV-voditeljima zbog frizure ili lapsusa linguae; glazbenim kritičarima koji nisu u životu odsvirali pravilnog tona i filmskim kritičarima koji su ‘naobrazbu’ stekli u videotekama…

Karmela Vukov Colić je davno u svom intervju izjavila kad su je pitali tko joj je stilista. Rekla kako na HRT-u imaju ljude koji su završili fakultete i ona njima više vjeruje nego ljudima koji su mediji stvorili i postali su radni modni stilisti, mačci, poduzetnici bez sata školovanja.

Što je i tko je novinar?

Novinar je prema definiciji osoba koja se bavi novinarstvom, prikupljanjem informacija o tekućim događajima, aktualnim temama, osobama i iste objavljuje u tiskanim, televizijskim, radijskim i elektroničkim medijima. Novinarstvo je praksa istrage i izvještavanje o događajima, pitanja i trendove koja postavlja široj publici, odnosno masi ljudi. Iako postoje mnoge varijacije novinarstva, idealno je obavještavanje ciljane publike. Uz pokrivanje organizacija i institucija, kao što su vlade i poslovanja, novinarstvo pokriva kulturni aspekt društva, kao što su umjetnost i zabava, sport. Da bi novinar ispunio svoju obavezu pružanja ljudima informaciju, moja slijediti samo sljedeće smjernice: Novinarstvu je obveza prikazivati istinu!

Tekst/Foto: Mario ĆUŽIĆ

Tagged with

Leave a Reply