
Zagrebačka publika je u iščekivanju koreografske drame Johannes Faust Passion koja će se javnosti predstaviti premijerom 20.veljače u Hrvatskom narodnom kazalištu, a proces stvaranja ove koreodrame čini HNK mjestom posebnog nadahnuća. Milko Šparemblek s plesnim ansamblom i suradnicima osigurava nezaboravan umjetnički doživljaj.
Faust s potpisom
Johannes Faust Passion, koreodrama u 12 slika, autorsko je djelo plesača, koreografa i redatelja svjetskog imena, Milka Šparembleka, čovjeka koji je svojim stvaralaštvom zacrtao posebnu kategoriju na području plesne umjetnosti . Šparemblek je na zagrebačkoj pozornici postavio svoje legendarne balete, poput Pjesama ljubavi i smrti G. Mahlera, Carmina Krležiana F. Paraća, Amadeus Monumentum W. A. Mozarta. Kad Šparemblek stvara zagrebački HNK doslovno bukti. Strast koju ovaj koreograf i plesač unosi u proces stvaranja Fausta na Šparemblekov način , potpomognut internacionalnim plesačima od kojih zaista zastaje dah, nešto je što će oplemeniti zagrebačku kulturnu godinu na njenom samom početku.
Iako je predstava Johannes Faust Passion već izvedena na zagrebačkoj pozornici 2001. godine, postigla je izuzetno velik uspjeh na mnogim pozornicama, novo uprizorenje prerasta u mitsku priču. Ona je bezvremenska, uvijek prisutna, uvijek jednako poticajna, uvijek ostavlja pitanja. Uvijek Faustovska. Uvijek Šparemblekovska.
Birajući glazbenu podlogu za Johannes Faust Passion, Šparemblek je svoje scensko uprizorenje mitskog sadržaja naslonio na odabrane srednjovjekovne vokalne skladbe nepoznatih autora, djela iz opusa Johanna Sebastiana Bacha te originalnu glazbu Nevena Frangeša. Tekstovi Johanna Wolfganga Goethea i dijelovi koje je stvorio sam Šparemblek donose nam jedno novo iskušenje, neizvjesnost, strast univerzalnog značenja . U njima koreograf i Goethe progovaraju snagom spoja duha i tijela, odgovarajući na vječna pitanja, ocrtavajući prostor komunikacije tijelima i pokretom takvom preciznošću da Faustovske dileme postaju opipljiv izvor svih odgovora.
Sumnjam, dakle jesam, verzija je kojom se Milko Šparemblek spretno poigrava. Dženisa Pecotić, kostimografkinja, snagom kreacije više od stotinjak kostima za ovu priliku vješto prati misli i pokrete te umjetnički pečat, onu finu nit krajnjeg uobličenja kojom će scena HNK zasjati 20. veljače.
U stvaranju ovakve predstave poput Johannes Faust Passion iznutra, u HNK-u vlada posebno uzbuđenje. U razgovoru s Dženisom Pecotić, kostimografkinjom, saznali smo što znači raditi sa Šparemblekom: „ Najbolja vrsta suradnje je kada redatelja ili koreografa dobro poznajete, kada ste postali tim i kada ste prepoznali njegov senzibilitet i kada nakon jedne njegove rečenice znate što od vas zapravo očekuje. U trenu moram prepoznati njegov senzibilitet, biti psiholog, sociolog, kostimograf. Milko je izuzetno zahtjevan, ono što zamisli, on to vidi na sceni. Moram poznavati tematiku kojom se on želi baviti i način na koji se time bavi. To je uvijek najosjetljivija vrsta suradnje. Da bi se sve to poklopilo potrebni su i znanje, i iskustvo i „klik“. Rad sa Šparemblekom je posebno vrijedno iskustvo, nešto što si svaki kostimograf može samo poželjeti. Jednako je tako i sa plesačima te svima koji su sastavni dio procesa nastajanja. Svi se mi timski snažno osjetimo.“
Pitanja i odgovori u tijelima izuzetnih plesača
– Faust piše formule, zašto i kako se živi. Radi to cijeli svoj život. Vi od njega tražite odgovor. Tijelom i pokretom tražite odgovor na univerzalna pitanja“, govori Šparemblek radeći s plesačima ansambla u stvaranju. Energija kojom koreograf komunicira tijelom i pokretom plesača pretvarajući Goethea u simfoniju vječnog nadahnuća prava je umjetnička poslastica. Zagrebačka publika dobiva nešto što bi svaka svjetska metropola poželjela- vrhunski spoj profesionalnosti i nadahnuća, spoj internacionalnog i autohtonog, suptilan a snažan trag Edine Pličanić, nacionalne prvakinje baleta i još mnogo toga što će zagrebačka publika moći doživjeti . Svatko od nas je summa summarum – konačan zbroj svega što je vidio, čuo, taknuo, volio ili mrzio, a to vrijedi i za mene,- kaže Milko Šparemblek.
Tko bi odolio takvom pozivu .
Odgovore na univerzalna pitanja zagrebačka publika može potražiti od 20.veljače u HNK kada je i rasporedu premijera Johannes Faust Passion.
Tekst: Andrea Štalcar Furač
Foto: Ladislav Furač