Balet Preljocaj gostovao u HNK-u Zagreb

Balet Preljocaj gostovao u HNK-u Zagreb

Slavna francuska plesna skupina Balet Preljocaj gostovala je u četvrtak navečer u Zagrebu, gdje je u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) izvela balet “Noći”, inspiriran erotskim aspektom priča iz zbirke “Tisuću i jedna noć”.

Riječ je o jednoj od najnovijih baletnih predstava svjetski poznatog francuskog plesača i koreografa suvemenog plesa Angelina Preljocaja, praizvedenoj 2013. u Pavillion Noiru u francuskom Aix-en-Provenceu u sklopu programa Marseilles-Provence Europska prijestolnica kulture.

Poznat po djelima osobnog, izrazito tjelesnog i preciznog, gotovo skulpturalnog koreografskog pripovjednog stila, Preljocaj u “Noćima” evocira Orijent, fokusirajući se na fantastične i erotske elemente priča legendarne perzijske kraljice Šeherezade.

Skrivene motive istražuje u asocijativnom plesnom kolažu koji je spoj klasičnog i suvremenog, intenzivne tjelesnosti i snažnog emocionalnog naboja, često na rubu seksualne dominacije s jedne i predane pokornosti s druge strane.

Transfer moći u ruke žene – ovdje se to ne odnosi na jednu već na čitav niz žena – ne odvija se kroz priče, već kroz apstraktni splet egzotično-erotskih “plesnih incidenata” u kojima plesači čitavo vrijeme ekspliciraju mašineriju senzualne erotike, koja je središnja tema i interes Preljocajeve koreografije.

Užitak svoje obnažene tjelesnosti demonstriraju već u uvodnoj sceni, koja evocira tursku kupelj. Uz zvuke vode i cvrčaka muškarci u crnome ubijaju žene u bijelome – ta metaforička slika nemilosti sultana Šahrijaha nad simboličnim Šeherezadama početak je putovanja seksualiziranim snom staroga Orijenta kako ga vidi Preljocaj.

Mistični ambijent Istoka dodatno evocira glazba Natache Atlas i Samyja Bishaija, koja kombinira arapsku sa zapadnom elektronskom glazbom, disco ritmovima i elementima funka, a javlja se i tema iz filma o Jamesu Bondu “You Only Live Twice” te pjesma Jamesa Browna “It’s A Man’s World”.

Brojne promjene kostima – kostimograf je poznati modni dizajner Azzedine Alaia – uključuju crvene mini-haljine, haltere u bondage-stilu i slično. Sa svakom novom pričom mijenja se i scenografija – potpisuje je Constance Guisset – a poetsku atmosferu dodatno naglašava prigušena rasvjeta arapskih noći i narančasto obojanog orijentalnog sutona Cecile Giovansili-Vissiere.

Istražujući snagu svojih polja seksualnosti u tom imaginativnom kraljevstvu na razmeđi mita i psihe, plesači – ukupno ih je 18 –stvaraju baletnu predstavu koja s jedne strane može biti dobra zabava, ali je s druge ozbiljna analiza uloge žene u društvu, kulturnih i drugih predrasuda. U Preljocajevoj konačnici žene ne izlaze iz metaforičkih scenografskih kaveza, no one su unutar njih prave vladarice.

Balet Preljocaj u Zagreb je došao u sklopu svoje europske turneje, a zagrebačka je publika s oduševljenjem reagirala na njihov čarobni erotski plesni mozaik, nagradivši plesače velikim aplauzom i ovacijama.

Tekst/Foto: HINA

Leave a Reply