KAJ PURGERI ZNAJU: Parkiranje u Zagrebu!

KAJ PURGERI ZNAJU: Parkiranje u Zagrebu!

piše: Krešimir BUTKOVIĆ

Nedavno sam imao promociju knjige u centru Zagreba. Moraš biti neopisivi srećko da bi pronašao parkirno mjesto. Automobili kruže po ulicama i vrebaju prazninu na prebukiranim ulicama. Obično odeš u grad sat vremena ranije da bi uhvatio na vrijeme svoj parking. Iako, kao osoba s invaliditetom, imam pravo na posebno parkirno mjesto, njega u pravilu slobodnog da ni nema.

Puno nas živi u gradu, a ako i mi ne uhvatimo svoj ”žuti” parking, sparkira nam se netko bez znaka opravdavajući se da je stao na minutu. U pravilu su to bahati vozači s obijesnim pilama koji misle da su jedini na svijetu. Ako im slučajno nešto prigovoriš postave se na tebe, podignu glas i prijete. Grad je postao velik i njime cirkulira milijun vozila kroz dan. Uistinu je teško pronaći slobodno mjesto za sebe.

Zasigurno je bilo daleko ljepše kad je u gradu bilo manje automobila i kad si imao gdje parkirati. Ne biste vjerovali no o parkiranju postoje mnogobrojne stručne knjige, neke sam malo i iščitavao, no najviše me oduševilo što postoji i ”Hrvatska parking udruga” koja se bori za unaprjeđenje prometa u mirovanju.

Kad promatramo povijest parkiranja činjenica je da ona postoji otkad su automobili zamijenili kočije.

Nekad je u Zagrebu postojala tvrtka ”Centar” koja je prva naplaćivala parking u gradu. Krenula je s radom 1965. sve dok ju nije naslijedio Zagrebparking 1993. godine. Pojavom naplate parkinga razvijala se i kultura parkiranja koja je dobila i svoje posebno mjesto na Fakultetu prometnih znanosti.

Paralelno s parkiranjem policija je uvela i ”pauke” koji su kažnjavali nesavjesno parkiranje u vozača. Prvi automati za parkiranje uvedeni su već 1965. U to vrijeme, stariji će znati, a mi mlađi iz Milčecovih kolumni, moglo se parkirati i na tadašnjem Trgu  Republike, današnjem Jelačić placu.

Cijeli trg bio je rascvjetan fićekima i škodama, a kod prolaza prema Dolcu bila je velika zebra na kojoj je promet regulirao omiljeni zagrebački prometnik Meho. Razvojem prometa rasla je i potreba za uspostavom novih parkirnih zona tako da ih danas imamo čak četiri s različitim cijenama parkiranja.

Nedavno je gradonačelnik najavio širenje zona i pronalazak novih parkirnih mjesta pa se purgeri šale da će uskoro besplatno parkirati u predgrađu Ljubljane.

1975. na glavnom zagrebačkom trgu zabranjuje se prometovanje i grad gubi veliko parkirno mjesto, dok Zagrepčani dobivaju najljepši trg u Europi.

1978. ”Centar” formira jedinicu za blokiranje vozila. Grad raste, sve je više automobila, pa raste i potreba za većim brojem pauka.

1989. formira se i prva pauk služba sastavljena od 2 kamiona marke ”Zastava” te 4 pauka otkupljenih od tadašnje policije.

Prelaskom u Zagrebparking mijenja se i ustroj države koja je sad samostalna, a problem parkiranja pokušava se riješiti prvom javnom garažom ”Gorica” 1991. godine.

Već četiri godine kasnije uvodi se prva automatska naplata parkiranja. Tehnologija napreduje i sve je manje pretučenih redara koji naplaćuju parking.

2001. godine mobiteli dobivaju puni smisao jer od tada parkiranje plaćamo putem mobilnih uređaja (m-parking).

2005. uvodi se zonska naplata parkiranja i to na 4.000 parkirnih mjesta.

Vrijedi napomenuti da je 2009. garaža Tuškanac nagrađena od strane Europske parking udruge za najljepšu novoizgrađenu garažu u 2008. godini.

Do lani je Zagrebparking uspio kupiti 21 vozilo tipa pauk kojim diže automobile onima koji kasnije misle da su doletjeli na muhi.

U gradu ima više od 25.000 parkirnih mjesta koja se naplaćuju. I opet nam nije dosta. Gledam jedan dan video koji su napravili futurolozi. Navodno će nam gradski prijevoz biti tako dostupan, brz i jeftin da će ga mnogi koristiti pa će se smanjiti potreba za parkirnim mjestima. Pokušavalo se i posebnom naplatom ulaska u centar grada smanjiti promet, no nije išlo. To može proći samo u bogatom Londonu.

U Zagrebu parkinga ni za lijek iako se najavljuje pojeftinjenje sata parkiranja u javnoj garaži. Sutra trebam do zubara. Možda bi bilo pametno da krenem dan ranije i uhvatim slobodno mjesto. Ma sve bu to dobro, samo si dajte vremena. Lepo uzmite jedan apaurinček, normabel ili slično i opustite se. Već bu netko oslobodil neko mjesto.

Ak’ vam se nitko ne ugura ispred vas na njega dobili ste bingo. Znate kaj, bežim se sparkirat. Vi pazite na pauke, nisu opasni dok vas ne dignu.

Bok svima, i čitamo se!

Leave a Reply